- Uruchomienie aplikacji
- Ustawienia
- Mapy i schematy
- Edycja schematu
- Powiązanie obiektów mapy cyfrowej z bazą danych
- Operacje edycyjne na schematach
- Operacje na elementach liniowych
- Usunięcie elementu schematu
- Przeniesienie elementu na inną warstwę
- Skopiowanie elementu
- Przesunięcie wierzchołka elementu
- Przesuwanie całego elementu
- Przesunięcie elementu przez określenie wektora przesunięcia
- Centrowanie mapy we wskazanym punkcie
- Dotykanie elementów
- Dociąganie kursora do najbliższego wierzchołka najbliższego elementu
- Dociąganie kursora do najbliższego punktu najbliższej linii
- Przypinanie markerów do elementu
- Grupowanie elementów
- Zmiana kolejności elementów znajdujących się na tej samej warstwie
- Dane adresowe
- Wyznaczanie trasy Google
- Kopiowanie współrzędnych do schowka
- Rysowanie na zaznaczonym elemencie
- Znajdowanie punktu w zadanej odległości
- Biblioteki symboli
- Wyszukiwanie elementów i inne operacje
- Operacje blokowe dostępne na schemacie
- Grupowanie elementów w blok (zaznaczanie elementów)
- Wyróżnianie obiektów wg kryteriów złożonych
- Opuszczenie trybu zaznaczania
- Operacje dostępne dla bloków
- Przesuwanie bloku
- Duplikowanie bloku
- Przeniesienie bloku na wybraną warstwę
- Przeniesienie wyróżnionych elementów na warstwy wg szablonu
- Przywrócenie domyślnych atrybutów graficznych dla wyróżnionych elementów
- Usuwanie bloku
- Raport z zaznaczonych elementów
- Grupowe zaznaczanie elementów
- Zmiana typu elementów punktowych
- Bloki elementów
- Operacje dla wyróżnionych elementów
- Raporty
- Import podkładów i elementów z pliku
- Przygotowywanie map cyfrowych
- Wczytywanie podkładów
- Wywołanie operacji importu podkładu na mapę programu fastGIS
- Ustalanie parametrów importu mapy cyfrowej
- Wiązanie warstw pliku źródłowego z warstwami programu fastGIS
- Ustawianie koloru zaczytanych elementów
- Zmiana czcionki zaczytanych elementów
- Konwersja układu współrzędnych
- Pozycjonowanie podkładu na podstawie zadanego punktu
- Wczytanie mapy na schemat
- Jednoczesne wczytanie kilku map na schemat
- Zapis profilu importu
- Wczytywanie elementów z pliku
- Pozostałe operacje związane z podkładami dostępne z poziomu listy podkładów
- Import skanów
- Dołączanie skanu do wybranej mapy
- Pozycjonowanie skanu
- Zmiana ustawień skanu
- Wyszukanie skanu na mapie
- Korzystanie ze skanu podczas tworzenia schematu
- Przesuwanie skanu na schemacie
- Obracanie skanu na schemacie
- Usuwanie skanu ze schematu
- Pozostałe operacje związane ze skanami dostępne z poziomu listy skanów
- Sposób wprowadzania i przeglądania danych
- Obsługa kartotek
- Obsługa formularzy edycyjnych
- Zakładki w formularzach edycyjnych
- Lokalizacje obiektów
- Wybór elementów w polach edycyjnych z kartotek obiektów
- Statusy obiektów
- Stany obiektów
- Historia zmian w definicji obiektu
- Zdarzenia
- Przynależność obiektu do projektu
- Cechy obiektu
- Usługi
- Umowy
- Grupy i rezerwacje
- Notatki
- Wprowadzanie innych danych z poziomu formularza edycyjnego obiektu
- Informacje niestandardowe dołączane do opisu elementów sieci (załączniki)
- Ustawienia widoku
- Konfigurator detali
- Konfigurator widoczności detali
- Dane identyfikacyjne
- Autonumeratory
- Reguły walidacji numerów
- Parametry systemu
- Wprowadzanie danych nowego użytkownika
- Edycja danych dotyczących uprawnienia
- Skróty klawiszowe
Markery (znaczniki) i praca z elementami schematu
Program fastGIS charakteryzuje się tym, że każdy element naniesiony na schemat oznaczony jest przez markery (znaczniki), stawiane przez użytkownika podczas nanoszenia elementu na mapę. W przypadku polilinii są to jej kolejne wierzchołki, w przypadku łuku – wierzchołki, na którym rozpięty został ten łuk, a w przypadku elementów nanoszonych jako mapy – punkt wstawienia itd.
W celu narysowania na mapie obiektu wybieramy jego typ na pasku narzędzi do rysowania elementów np. komentarz. Następnie wybieramy warstwę na jakiej znajdować się będzie dany element (jeżeli wyłączona została definicja szablonu). Pozostaje tylko wybór rodzaju elementu, który wybieramy klikając na rozwijane menu z symbolem linii . Możemy też opcjonalnie wybrać opcję Rysuj na markerach aktywnego elementu , która pozwala na narysowanie elementu na markerach innego elementu np. komentarza. Na samym końcu pozostaje przycisk wyboru czy chcemy aby obiekt został powiązany z istniejącym paszportem , powiązany z nowym paszportem lub nie powiązany z bazą danych . Kursor myszki powinien być zamieniony w ołówek. Klikamy na mapie stawiając pierwszy marker. W zależności od tego jaki rodzaj elementu wybraliśmy możemy je stawiać dalej lub klikamy klawisz Enter i obiekt tworzy się na mapie.
Do wyboru są następujące rodzaje elementów:
- polilinia – co najmniej dwa markery
- elipsa – dwa markery
- łuk – trzy markery
- punkt – jeden marker
- tekst – dwa markery
- symbol wektorowy – jeden marker
- symbol rastrowy – jeden marker
W zależności od rodzaju elementu, markery są:
- wierzchołkami obiektu (dla linii)
- punktami wskazującymi przekątną obiektu (dla elipsy)
- punktem wstawienia (dla symboli czy elementów punktowych)
- punktami wstawienia i obrotu (w przypadku tekstu)
- punktami, na których oparty jest łuk (dla łuków)
Jeśli chcemy narysować element na markerach aktywnego elementu klikamy na nim w Trybie rysowania elementu. |
Po zakończeniu rysowania w zależności od tego jaką opcję rysowania wybraliśmy otworzy się okno nowego paszportu, kartoteka obiektów danego typu lub nie stanie się nic, jeśli narysowaliśmy element nie powiązany z bazą danych lub komentarz. Właściwości nowo narysowanego elementu wyświetlają się w oknie Własności (patrz podr. Własności wybranego elementu). Możemy kontynuować rysowanie lub wyjść do trybu eksploracji klikając przycisk lub klikając klawisz Escape. Anulujemy rysowanie klikając Escape.